Gabinet fizjoterapii i masażu


Gabinet fizjoterapii i masażu w siłowni FDFClub w Józefowie

Fascial Distortion Model (FDM)

FDM jest metodą fizjoterapeutyczną, według której przyczyną dolegliwości i ograniczeń organizmu jest jedna (lub więcej) z sześciu możliwych typów dystorsji (odkształcenia) powięzi.

Prawidłowo przeprowadzone leczenie dystorsji powinno skutkować efektywnym zniesieniem dolegliwości bólowych oraz ograniczenia ruchomości.

Celem terapii według FDM jest anatomiczna korekcja powięzi. Jeżeli dystorsja powięzi zostaje skorygowana, można liczyć na natychmiastową poprawę wytrzymałości, ruchomości i/lub na redukcje bólu. Z reguły leczenie trwa krótko, zatem czas rekonwalescencji zapewnia szybki powrót do aktywności fizycznej.

Metoda FDM stosowana jest przy:

  • dolegliwościach bólowych spowodowanych przez skręcenia i zwichnięcia stawów;
  • urazach sportowych np. naciągnięciach więzadeł, stłuczeniach, naderwaniach włókna mięśniowego;
  • bólach pleców, krzyża, ramion i karku -ograniczeniach ruchomości.

Metoda PNF (proprioceptiv neuromuscular facilitation)

Torowanie nerwowo-mięśniowe. Celem tej terapii jest praca nad funkcją, której chory potrzebuje. Siła mięśni i zakres ruchu jest tylko środkiem do uzyskania celu, jakim jest funkcja. W metodzie tej wykorzystujemy silne i zdrowe elementy ciała pacjenta. W ten sposób uzyskujemy aktywność ruchową w rejonach słabszych bądź uszkodzonych. Ruch wykonywany przez pacjenta zgodnie z naturalną pracą stawów i mięśni angażuje maksymalną liczbę włókien nerwowo- mięśniowych, co może skutkować powrotem utraconej funkcji w danym obszarze ciała pacjenta.

Wskazania:

  • dary niedokrwienne i krwotoczne;
  • choroby powodujące zaburzenia utrzymywania równowagi;
  • choroby powodujące zaburzenia prawidłowej funkcji chodu;
  • stwardnienie rozsiane;
  • choroba Parkinsona.

MASAŻE:

  • Masaż klasyczny to najpopularniejszy masaż, który w zależności od formy – intensywności może być leczniczy, relaksacyjny, pobudzający. Do masażu klasycznego należą zabiegi, które mają na celu poprawienie psychofizycznego stanu pacjenta, znajdują one zastosowanie w zapobieganiu i leczeniu wielu chorób z dziedziny ortopedii, neurologii, pediatrii, ginekologii oraz chorób internistycznych. W zależności od sytuacji masaż klasyczny może być wykonywany w formie zabiegu całościowego lub częściowego. Masaż działa przeciwbólowo, polepsza odżywianie tkanek, regeneruje mięśnie, reguluje napięcie mięśniowe, zwiększa elastyczność i sprężystość mięśni, zmniejsza tkankę tłuszczową, przyspiesza przemianę materii, uaktywnia przepływ krwi i limfy.Masaż klasyczny jest wykonywany bezpośrednio na ciele osoby masowanej przy użyciu środka ułatwiającego masaż np. oliwki, kremu do masażu, talku lub maści leczniczej.
  • Masaż sportowy jest to intensywny masaż zmniejszający zmęczenie organizmu wynikłe na skutek aktywności fizycznej. Masaż występuje w kilku formach zależnych od czasu zabiegu w stosunku do aktywności sportowej, wyróżniamy:m. przedwysiłkowy – mający na celu przygotowanie organizmu do wysiłku sportowego – np. skracając rozgrzewkę itp.m. międzywysiłkowy – masaż wykonywany w przerwach między wysiłkami (miedzy startami na zawodach sportowych), jego celem jest potrzymanie wysokiej aktywności organizmu w trakcie zawodówm. powysiłkowy – mający na celu skrócenie czasu regeneracji organizmu po intensywny i długotrwałym wysiłku.m. uzupełniający – wspomagający trening sportowy (np.: wspomagający trening masy mięśniowej).
  • Masaż tkanek głębokich to forma terapii skupiająca się na przywracaniu prawidłowego napięcia głębokich warstw mięśni i tkanki łącznej. Poprzez rozluźnianie, wydłużenie oraz likwidację zrostów w układach tkanek dochodzi do zmniejszenie bólu, poprawy giętkości i płynności ruchu oraz przywrócenia prawidłowego zakresu ruchu.
    Zastosowanie głębokiego masażu sprawdza się przede wszystkim w takich przypadkach jak:

    1. zaburzenia napięcia mięśniowego;
    2. ograniczenia ruchomości;
    3. sztywność karku;
    4. bóle pleców;
    5. różnego rodzaju pozostałości po urazach;
    6. wady postawy.

               

 

SAUNA

Serdecznie zapraszamy do sauny suchej mieszczącej się w FDF Club w Józefowie!

Jak korzystać z sauny?

Ponieważ tradycyjna sauna składa się z kilku pomieszczeń, na które w języku polskim brak jednoznacznych określeń, w dalszym ciągu opisu sauną nazywać będziemy tylko tę najważniejszą jej część, to znaczy kabinę , gdzie następuje nagrzewanie ciała. Musimy poznać całą technologię kąpieli. Przede wszystkim należy się do niej przygotować. Odwołajmy się do Finów, dla których stała się ona rytualnym obrządkiem, towarzyszącym przez całe życie – od urodzenia aż do śmierci. Ich stare przysłowie mówi: Dwa miejsca są święte: kościół i sauna.

Przygotowanie:

Przygotujmy się więc duchowo, a także fizycznie. Nie powinniśmy iść bezpośrednio po jedzeniu, lecz także nie głodni. Możemy wypić trochę herbaty lub soku owocowego przyspieszające pocenie. W żadnym wypadku nie należy używać alkoholu. Po umyciu się pod ciepłym prysznicem i dokładnym wypłukaniu przechodzimy do wnętrza. W saunie przebywamy do czasu, kiedy nastąpi silne pocenie się i uczucie ciepła. Oddychać należy ustami, aby nadmiernie nie wysuszyć śluzówki nosa. Czas pobytu zależy od naszego samopoczucia i nie powinien być dłuższy niż 8 – 12 minut. Jest to oczywiście czas przybliżony, zależy także od temperatury i wilgotności powietrza, a także od kondycji i wytrenowania użytkownika. Początkujący wytrzymują krócej od starych bywalców.

Temperatura w saunie:

Normalna temperatura wynosi od 70 ° C do 120 °C , a praktycznie najczęściej od 90 ° C do 110 ° C. Najgoręcej jest oczywiście pod sufitem, na najwyższych ławach, dlatego nowicjusze zaczynają od najniższych ław. Kto może korzystać z zażywania tych szczególnych kąpieli ? Finowie co prawda mówią, że każdy kto dojdzie o własnych siłach, ale wskazane jest, aby w wieku powyżej 60 lat uprzednio zasięgnąć opinii lekarza. Nie należy korzystać z sauny podczas jakiejkolwiek choroby, a bezwzględnie niewskazana jest dla osób chorych na niewydolność krążenia, nadciśnienie pochodzenia nerkowego niewydolnością nerek, przewlekłe zapalenie nerek, kamicę nerkową, napady padaczkowe, nadczynność tarczycy oraz przy zaburzeniach neurowegetatywnych.

Dzieci:

Dzieci mogą korzystać z sauny od najmłodszych lat, ale pobyt nie może być dłuższy niż 5 minut. Stwierdzono, że są wtedy bardziej odporne na infekcje, mają lepszy apetyt i lepiej śpią.

Kobiety:

Dla kobiet korzystanie z sauny jest polecane także ze względów kosmetycznych, jak mówią panowie: kobiety są najpiękniejsze w godzinę po wyjściu z sauny.

Chłodzenie ciała:

Następnym etapem kąpieli jest chłodzenie ciała. Może się to odbyć w chłodnym pomieszczeniu. Chłodzimy się pod zimnym prysznicem, w basenie z zimną wodą, w rzece, jeziorze, a nawet tarzając się w śniegu. Ochładzać się należy zawsze od nóg. Różnica temperatur ciała i wody daje przyjemne uczucie, ochładzanie nie powinno trwać zbyt długo. Sygnałem do przerwania są pierwsze oznaki zimna. Po ochłodzeniu nie należy zbyt szybko powracać do sauny. Aby uniknąć przeziębienia należy chodzić w drewnianych sandałach. Do sauny można jeszcze raz wrócić, ale na krótszy pobyt. Cykl ten można powtórzyć nawet trzykrotnie, nie należy przesadzać ani w długości ani w ilości pobytów, aby nie pozbawić organizmu wody i soli mineralnych. Kolejną, ostatnią czynnością jest ponowne oczyszczenie. Po ostatnim ochłodzeniu ciało myjemy letnią wodą bez mydła, aby nadmiernie nie wysuszyć skóry. Ta kąpiel wyrównuje jego temperaturę. Teraz niezbędny jest wypoczynek. Siadamy lub kładziemy się owinięci w prześcieradło lub koc. Mała drzemka jest pożądana.

Uzupełnianie płynów i minerałów:

Ubytki płynu i soli mineralnych uzupełniamy popijając soki owocowe, kompoty lub kefir – w żadnym wypadku alkohol. Odpoczynek powinien trwać długo – nawet do 3 godzin, dlatego najlepiej planować kąpiel przed snem.
fdf-sauna

REGULAMIN SAUNY

  1. Z sauny mogą korzystać wyłącznie osoby zdrowe;
  2. Do kąpieli w saunie trzeba zaopatrzyć się w obuwie typu japonki, mydło oraz dwa ręczniki; jeden służy do wycierania się drugi jako podkładka na ławę;
  3. Korzystanie z sauny po obfitym posiłku nie jest wskazane;
  4. Przed wejściem do sauny należy zdjąć wszystkie przedmioty metalowe, gdyż mogą stać się przyczyną poparzeń ciała;
  5. Przed przystąpieniem do kąpieli w saunie należy umyć całe ciało pod prysznicem mydłem i ciepłą wodą a następnie wytrzeć do sucha;
  6. Jeden cykl kąpieli trwa około 25 minut : 8 – 12 minut przebywanie w gorącym pomieszczeniu, a następnie 8 – 12 minut stopniowe ochładzanie ciała wodą ( w cyklu drugim i trzecim przebywanie w gorącym pomieszczeniu nie powinno być dłuższe niż 10 minut );
  7. Kąpiel rozpoczyna się od ław niskich stopniowo przechodząc na wyższe, w zależności od samopoczucia;
  8. Na ławach można siedzieć lub leżeć;
  9. W celu przystosowania układu krążenia do prawidłowego funkcjonowania w pozycji stojącej, wskazane jest w ostatnich 2 – 3 minutach przebywania w saunie przyjęcie pozycji siedzącej z opuszczonymi nogami;
  10. Stosować stopniowe ochłodzenie organizmu, gdyż gwałtowne ochładzanie ciała jest szkodliwe dla ustroju;
  11. W każdym etapie kąpieli należy dbać o dobre przegrzanie ustroju i dostateczne jego wychłodzenie;
  12. Kąpiel w saunie kończy się zawsze dostatecznym wychłodzeniem ustroju wodą – niewskazane jest używanie mydła;
  13. Po saunie należy wypocząć około 20 – 30 minut. Celowe jest picie w umiarkowanych ilościach ( około 0,5 – 1 l ) wód mineralnych lub soków;
  14. W czasie i po zabiegu w saunie przeciwwskazane jest podejmowanie wysiłku fizycznego;
  15. Wszelkie zmiany samopoczucia, wskazujące na nietolerancję kąpieli w saunie, należy zgłosić obsłudze obiektu.
    Temperatura kąpieli: 90-95’C